top of page
Søg
  • Kristian K Lassen

BassTalk 28.12.2022

Opdateret: 8. jan.

Jaco Pastorius er endnu en af de bassister der havde afgørnede betydning for min måde at forstå instrumentet på. I 1987 boede jeg i et klubværelse i Overgade i Odense lige over for Den Gamle Kro. Jeg var ung og tænkte på musik fra morgen til aften. Jeg øvede bas når jeg var hjemme på værelset, og hørte musik når jeg gik ud i byen om aftenen, blandt andet på det legendariske Hansens Værtshus hvor der næste altid var nogen der spillede live. Det var i denne periode at mit liv at jeg begyndte at arbejde mere målrettet med mit musikerskab. Indtil da havde jeg primært været musiker i kraft af mit medlemskab af det band som jeg havde været en del af siden teenage-årene. Den sidste reinkarnation af dette band hed Blue Chip, og da vi havde produceret vores første vinylplade var energien brugt op, og vi rejste hver til sit. Nogle gik i gang med videregående uddannelser, jeg fortsatte med musikken og små vikarjobs i daginstitutioner. Nå men tilbage til Jaco Pistorius. Første gang jeg så hans navn var i en kort nekrolog i musikmagasinet Rolling Stone i 1987. Her blev det bl.a. nævnt at han så sig selv som verdens bedste bassist, hvilket gjorde mig nysgerrig efter at høre hans basspil. Ved siden af var der et foto af Pastorius, hvor han netop havde et meget karismatisk udtryk i blikket. Den gang havde vi en pladebutik i Odense der hed Van Rock. Butikken lå på Vesterbro og udmærkede sig ved ikke at sælge nogen form for disco. Til gengæld var stort set alle øvrige genre repræsenteret, og de havde da også et eksemplar af Jacos førte soloplade, der blot hedder Jaco Pastorius fra 1976. Det siges at New Yorks gader var tomme for bassister da den udkom i 76'. Alle var hjemme for at prøve at finde ud af hvad Jaco spillede på den plade. Jaco var først og fremmest en bassist der spillede meget lyrisk. Det var ofte som om han nærmest malede smukke penselstrøg som svar til andre musikalske udsagn i lydbilledet. Jaco fortalte selv at han en kort overgang spillede kontrabas, men grundet en skulderskade måtte han skifte til elektrisk bas. Her valgte han en Fender Jazz Bass som han fjernede alle båndene fra, for at få den båndløse lyd som man også har på en kontrabas. I dag findes der masser af elbasser som bygges som båndløse instrumenter. Fender Jazz Bass har den fordel at der er 2 pickupper (mikrofoner) på bassen, hvilket giver dig flere lydmuligheder. For at få den nasale Jaco lyd skal man skrue lidt ned for forreste pickup og spille tæt på stolen. Det giver en nasal mellemtone lyd, som minder lidt om et horninstrument. Lyt f.eks. til 'Come On, Come On Over' fra hans solo debut. Jaco var også kendt som et medlem af jazz/fusions bandet Weather Report. Lyt til f.eks. til 'Birdland' fra 1977. Personligt synes jeg at Jaco lavede noget at det smukeste arbejde med Joni Mitchell. Lyt f.eks. til albummet 'Hejira' fra 1977, eller det fantastiske live album 'Shadows And Light' fra 1980. Jaco Pastorius dannede skole inden for moderne elbasspil, via sin lyd, kreativitet og sit lyriske spil, nærmest som en maler der maler med toner. Den dag i dag er det stadig sådan at du som seriøs bassist er nødt til at forholde dig til Pastorius, og rent kunstnerisk set høre han til blandt de største i min basbog.





25 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
Original on Transparent.png
bottom of page