BassTalk - 24.02.2017: I denne første Bass Talk vil jeg gerne diskutere nogle af mulighederne, i forhold til at optage den elektriske bas.
Jeg vil bruge nummeret 'Make It Happen' fra 'Un Poco Stereophony' som et eksempel til at tale om basindspilning. Det her bliver ret nørdet, så hæng på ;-)
'Make It Happen' blev udviklet med baslinjen som udgangspunkt. Jeg hyggede mig bare med denne groove-idé, og måneder senere besluttede jeg at afslutte nummeret til EP'en. På det tidspunkt havde jeg allerede indspillet alle basdelene af nummeret med en mikrofonopsætning. Jeg har måske brugt min Fender American Series Jazz Bass '06 med S-1-kontakt (normalt tændt) palisanderhals (3-farvet sunburst), selvom jeg bruger min Sandberg California TT4 '08 (Hardcore Aged Fiasta Red) i videoversionen af 'Make It Happen'. I første omgang blev nummeret optaget med en mikrofon på mit Marshall 7041 baskabinet med 4x10 højttalere ved hjælp af et Gallien Krueger MB 1001 RB 2 bastop. Jeg prøvede Shure PG52-mikrofonen og AKG 2000c-mikrofonen, men jeg syntes at de begge var for mudrede at arbejde med, selvom disse mikrofoner er gode til andre formål. I stedet endte jeg med at bruge den klassiske Shure SM57 mikrofon. Den mikrofon fanger faktisk en hel masse bund, mens den stadig holder en flot mellemtone af bassen. Efter min mening er der nogle fordele og ulemper ved spørgsmålet om, hvorvidt man skal mic'e basforstærkere op eller optage direkte ind i pulten. Mikrofonen gav faktisk noget liv til slap-tingen på dette track, men til andre formål er direkte indspilning i pulten lettere at definere i mixet.
Senere udviklede jeg ideen om, at bassen skulle spille sammen med saxen og guitaren på det andet tema. Dette nye tema optog jeg direkte i 3. generations Mbox via PreSonus BlueTube DP V2: 2-kanals, dual-path mikrofon/instrumentforforstærker. Dette blev gjort med min Fender American Standard Jazz Bass '11 med ahornhals (Charcoal Frost Metallic). Denne bas har en meget smuk syngende tone med en varm punchy følelse fra ahornhalsen. På mange måder er det nok den bas der resonerer allermest med min indre basstemme.
Til de kommende optagelser bruger jeg min Gallien Krueger MB 1001 RB 2 top som forforstærker. Der er en DI foran på forstærkeren, og jeg skubbede til post-EQ-knappen for at få EQ-indstillingerne sammen med bassignalet. Derefter går jeg ind i BlueTube DP V2 for at få varmen fra rørene og så direkte ind i 3. generations Mbox. Jeg tror, det kommer til at fungere på de nye optagelser. Jeg vil i hvert fald fortælle dig, hvad jeg synes, når jeg er færdig med de næste optagelser.
Mit råd, når det kommer til at optage bas vil være: Eksperimenter med forskellige mikrofoner og optageindstillinger, indtil du finder den løsning, du kan lide, og den løsning, der understøtter den musik, du optager.
Jeg håber du nød denne første Bass Talk. Fortsættelse følger!
Alt det bedste
Kris
Comments